"I feel bad for your face"


Judd Apatow känner alla till. Mannen som återupplivade och praktiskt taget gjorde sig själv till den enväldige härskaren inom komedigenren under 2000 talet. Will Ferrel stod upp ett tag och kämpade emot, men där Apatow utvecklades så stannade Ferrel bara kvar i gamla trygga betesmarker vilket resulterade i att tronen stod där för Apatow att plocka. Och som han gjorde det. Under sitt bälte har han filmer  som 40 year old virgin, Knocked Up, Superbad, Dumpad, listan kan göras väldigt mycket längre. Räkna upp topp tio-femton komedifilmer från 2005 och framåt och man kan nästan garantera att hans namn kommer figurera bakom kulisserna.

Men där han tidigare gjort samma grejer under hela sin karriär (briljanta kultserien Freaks and Geeks undantaget) så har han nu krossat gränsen igen och expanderat sitt humoristiska imperium. Inför den nya filmen Bridesmaids så hade man börjat få känslan att nu hade toppen nåtts. Det går inte att komma högre inom just den här inslagna vägen. Man hade exploaterat den unga mannens sexualitet, medelåldersmannens sexualitet), den manliga kärleksfulla vänskapen, den manliga kärlekskrisen osv i frispråkiga bröliga mansdominerande komedier. Så hur skulle man kunna stanna kvar på toppen utan att återanvända sina tidigare framgångskoncept? Jo, man flyttar helt enkelt fokus till kvinnorna istället. Man behöll huvudkoncepten kring standarden för humorn i filmen men man ändrade om i perspektivet. 

Felet i många filmer, oavsett genre, är att manliga manusförfattare har så svårt att skildra kvinnor på ett trovärdigt sätt. Och det är ju inte så konstigt, då man inte är en kvinna. Bra då att Apatow insåg det och tog inKristen Wiig som kunde överföra den manliga brölkomedin till kvinnorna utan att det hade blivit samma smärtsamma, dråpliga, naiva försök som om en man hade försökt göra det.

Wiig, alltså manusförfattare, spelar även huvudrollen i Bridesmaids. Där gestaltar hon en kvinna som skulle kunna vara Seth Rogens kvinnliga motsvarighet. En människa som nästan har nått rock bottom. I filmen har huvudkaraktären förlorat sitt företag, ett bageri, och är kärlekslöst ensam. Det är uppenbart att människan står på ruinens kant till total depression. När så hennes bästa vän ska gifta sig och hon som brudtärna, ska  ha hand om och planera the shower (vad heter det på svenska) så uppstår det problem. Särskilt som en av brudens nyare vänner lägger sig i och själv vill planera bröllopet och allt runtomkring. Rivalitet, avundsjuka, kärlekssökande och vänskap är huvudingredienserna som står för det allvarsamma i filmen. Lägg till ett par riktigt flippade humorscener och filmen är sammanfattad i ett paket.

Wiig fungerar utmärkt i huvudrollen och så gör även hennes rival Rose Byrne. I övrigt är the posse som tjejgänget utgör väldigt välbalanserat med en bitter jävel, en naiv jänta och en humorbefriande klös. Jon Hamm utgör en oerhört svinig mansgris på ett perfekt sätt och det är befriande att se ett helt okänt och, ärligt talat, ganska fult, på ett ohollywoodiskt sätt, ansikte på mannen som utgör kärleksspåret i filmen. Även han är naturlig och trygg i sin roll. I överlag är skådespelarprestationerna i filmen väldigt gedigna.

Ibland kan vissa scener pågå lite för långt för sitt eget bästa. Och ibland pågår scenerna för länge så att det blir pinsamt roligt på ett jobbigt men ändå bra sätt. I överlag en härlig film som har större inverkan än va man faktiskt kan tro om man läser alla andra förhandsrecensioner eller ser på trailern. Trailern som btw är såpass dålig att jag inte ens tänker länka till den. Det är inte en renodlad komedi, utan faktiskt en väldigt hållbar dramafilm också. Kanske främst tack vare Wiig.

Judd Apatow fortsätter sitt framgångsspår och det ska bli intressant att se vad som kommer härnäst. 




Regissör: Paul Feig
Skådespelare: Kristen Wiig, Maya Rudolph, Rose Byrne, Jon Hamm
Land/År: USA/2011


Eli Cisneros Setterwall







"Adapt or die."

Joe Wright heter regissören som gjort klassiska dramafilmer som Solisten, Försoning och Stolthet och fördom.
Filmerna har gemensamt att dom är rena och skära dramafilmer, de två sistnämna med att de är rena och skära kostymdramer utspelandes i en engelsk lantmiljö. Undertryckta, starka känslor som bygger på kärlek eller ångest. Typ sånt har han tidigare gjort. Med det i åtanke är det väldigt förvånande att det är han som står bakom en av höstens stora actionfilmer. Hanna.

Filmen handlar om en ung flicka i 13-14 års åldern som under hela sitt liv blivit militärt tränad av sin "pappa" ute i en vinterklädd skog. Men flickan har fått nog. Hon vill ut i den riktiga världen. Problemet är att om hon ska ut i den riktiga världen kommer hon bli jagad tills antingen hon själv eller den/dom/det som jagar henne är död. Men hon känner sig redo. Så hon ger sig av. Ensam. Hennes "pappa" ger sig också  av. Dom ska till samma plats men reser olika vägar. Ganska osannolikt och väldigt oförklarat i filmen.

Det tar en stund innan man får veta varför hon blir jagad, varför hon har varit undangömd från civilisation hela sitt liv och varför hon har blivit tränad till att bli värsta ninja bra på allt som har med vapen och fighting att göra. Men när man får reda på det är det inte ärskilt otippat, man har i princip redan gissat sig fram till varför. Men det gör inte så mycket. Det är inte i handlingens trovärdighet/tyngd som filmen satsar sina pengar på.

Det man satsar sina pengar på gör man delvis rätt delvis helt fel. Actionscenerna är väldgjorda och tighta, inte får många men inte heller för korta. Fotot är bitvis fantastiskt. Filmtekniken likaså. Man har en cool början och ett coolt slut. Dialogen är iblans sylvass samtidigt som manuset har fingrat på ovanligt intressanta saker för att vara en actionfilm. Scenerna är välstrukturerade och genomarbetade. Musiken ibland briljant.

De här grejerna har man gjort bra, i vissa fall helt lysande.

I castingen däremot har man gjort heeeelt fel. Cate Blanchett är väl okej men känns aningen felregisserad då hon bara är hård yta. Det finns en eller två scener där hennes karaktär skulle kunna få en fördjupning kring sina val i livet. Gjorde hon rätt när hon satsade på karriär istället för familj? Men den chansen sumpar man genom att bara spela en kallhjärtad spionjävel. Eric Bana är bara töntig och han har väl egentligen aldrig varit bra? Lite cool i Black Hawk Down och godkänd i Troja. Men alltsomoftast är han en råtönt. Här ska han spela hårdkokt actionagent och det passar honom inte.  Och sedan huvudrollen. Här har jag ganska mycket att raljera kring. Jag börjar med val av skådespelare. Saoirse Ronan. Bara namnet frambringar ilksa och irritation hos mig. Ända sedan jag såg totalfloppn The Lovely Bones så har jag spytt lite galla i min mun varje gång jag sett henne. Om man nu nödvändigtvis ska ha en så ung tjej i huvudrollen varför kunde man inte valt någon cool som Hailee Steinfield från True Grit eller om hon nödvändigtvis hade varit tvungan att vara blond, Dakota Fanning. Båda hade varit milvis bättre val än Ronan. Även om hon i den här filmen bara är småstörande så har man castat filmen helt sjukt snedvridet.

Sedan kan jag heller inte förstå varför man i manus envisats med att ha en så ung flicka i huvudrollen. Filmen mister i trovärdighet när man ser en så ung tjej kasta omkring fullvuxna män lite hursopmhelst. Då spelar det ingen roll vad för förklaring man har. Man måste vara en fullfjädrad medlem i X-Men för att det ska vara godtagbart. Så varför satsade man inte lite äldre. Säg att en 17-19 årig tjej som varit helt frånvarande från civilisationen som vars enda kunskaper härstammar från ordlexikon och militär träning helt plötsligt ska ut i den riktiga världen och möta riktiga människor. DÄR hade man kunnat haft en riktigt intressant film som dessutom hade kunnat vara än mer hårdkokt i sin action. Man har redan en del intressanta scener där huvudrollen b la får möta sin sexualitet för första gången. Men när man har Saoirse Ronan istället för Jennifer Lawrence så blir det bara skrattretande och patetiskt.


Nu har jag gett filmen tillräckligt med bashdown. Jag gick hårt åt. Men det gjorde jag bara för att jag gillade den och såg stor potential i den. Det hade kunnat bli decenniets actionfilm. Fo real. Nu blir det bara en film i mängden som vidrör vid något speciellt men som inte klarar av att ta sig dit.

Och trots att Eric Bana är den han är så finns det en fruktansvärt värd scen att se med honom. Fyra minuter lång åkning utan klipp med ett sjukt snyggt koreograferat slagsmål i slutet ger mig lite rysningar. Skådespelaren till trots.




Se även:
Bourne trilogin (Paul Greengrass, Doug Limon)
The Long Kiss Goodnight (Renny Harlin)


Regissör: Joe Wright
Skådespelare: Saoirse Ronan, Cate Blanchett, Eric Bana
Land/År: USA, Tyskland, Storbrittanien/2011

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=Dj6zCJyTq2I


Eli Cisneros Setterwall









"We are doing the work of lazy, pathetic morons."

Jesse Eisenberg, snubben som definierar ordet nörd. Ärligt, har någon kunnat se ngt annat än en nörd i den mannen? Eller har någon ens sett han spela något annat än en nörd? Well, suprise suprise, här spelar han ännu en nörd i en coming of age film från 2009. Ta det inte på fel sätt nu, jag diggar Eisenberg. Hårt. Stenhårt. Till och med granithårt. Han är den perfekta nörden. Han är en nördande delikatess som man inte kan få nog av. När han spelar nörd njuter jag så hårt att jag blir hård i brallan.

Okej. Superlativen kanske drog iväg lite för långt. Jag blir inte hård i brallan av att se Jesse Eisenberg. Men jag hymlar däremot inte med att han är en delikatess som nörd. Han har osäkerheten, han har utseendet, han har den där träffsäkra tonen och hastigheten i replikerna som bara en nörd kan ha och sedan är ju hans fysik med framförallt håret så otroligt perfekt att det nästan känns som att han blev skapad till att spela nörd.

Hursomhelst... Det känns som jag har lost my track a lil' bit. På ett lite nördigt sätt.

Ska lägga av med nörderierna.

I Adventureland spelar han som sagt en nörd som precis slutat College. Hans planer för sommaren är, som hos många andra amerikanska  collegestudenter, en backpacker resa i Europa som hans föräldrar ska finansiera. Problemet är att på sin examensdag (av alla dagar) väljer hans föräldrar att berätta att dom varken kommer kunna finansiera resan eller hans boende och studieavgift på University of New York. James, som huvudkaraktären heter, får skippa planerna om Europa och istället paniksöka jobb. Det verkar vara dött lopp. Ingenstans får han jobb tills han som sista utväg söker jobb på det lokala nöjesfältet. Han får jobb. Och det är det här filmen handlar om. Hans sommar på nöjesfältet.

Alla ingredienser finns med för en Amerikansk komedi med moderna mått mätt. Viss slag-under-bältet humor, vissa sköna karaktärer, vissa konstiga karaktärer men framförallt den där kärlekshistorien som aldrig kan utebli i liknande amerikanska filmer. Pojke träffar flicka. Pojke blir kär i flicka. Pojke/flicka sårar pojke/flicka. Emoperiod. Pojke beslutar sig för att få tillbaka flicka.

En högst ordinär grundstory men tack vare ett ,bitvis, briljant soundtrack, en regissör som vet hur man gör tonårsfilmer (har tidigare gjort Superbad), väldigt välskrivna dialoger samt ett ärligt skådespeleri så ökar filmens trovärdighet. Jag har redan sett den två gånger. Första gången var jag övertygad om dess storhet. Andra gången, inte lika övertygad. Men det är fortfarande en riktigt skön film att se på. Värd att se på. Speciellt eftersom den är lite bortglömd. Perfekt att se på med polare eller dejten. 

P.S. Hur många ggr lyckades jag egentligen skriva ngn form av ordet nörd i första halvan av den här texten? D.S.

P.S. nr 2. Hur många ggr skrev jag egentligen jobb när jag beskrev handlingen? D.S.




Regissör: Greg Mottola
Skådespelare: Jesse Eisenberg, Kirsten Stewart, Ryan Reynolds, Martin Starr(åh, vilken kultmänniska, bring back Freaks and Geeks)
Land/år: USA/2009

Trailer:
http://youtu.be/N0fCB4eDq08

Eli Cisneros Setterwall








Dokuvecka v 1.3

Skrev jag både en och två gånger att recension skulle komma på Jean-Michel Basquiat: A radiant child? Man är väl inte sämre än vad man lovar. Så här kommer den.

Om du har sett på dokumentärfilm ett par gånger tidigare har du garanterat sett formen och upplägget som omger Jean-Michel Basquiat filmen. Det är det upplägget som jag skrev om tidigare i My Kid Could Paint That recensionen. Fast om jag i den recensionen, hävdade att just den filmen skulle bli hyfsat intetsägande och ordinär med det upplägget så är det tvärtom i den här filmen.

Dokumentären handlar då om Jean-Michel Basquiat. En framgångsrik, kontroversiell konstnär som hann bli megakändis under sitt korta liv som tyvärr tog slut vid 27 års ålder 1988. Här har vi då grundformeln för dokumentären. Sätt ett par gamla polare, konkurrenter, flickvänner, branschfolk i intervjustolen lägg till gamla arkivbilder på huvudpersonen i fråga och ha med musik/konst från den tiden och framförallt dess huvudperson så har du en färdig film att klippa. Det som gör att den här filmen sticker ut är tre saker. Dels är den väldigt välgjord, vilket såklart är en gfrundförutsättning. Men det finns två andra aspekter också. Den ena aspekten är att filmen cirkulerar hela tiden kring en intervju som regissören gjorde med Basquiat två år innan han dog. Efter dödsfallet slängdes materialet ner i källaren. Sorgearbetet kom före allt annat. Hursomhelst så tror jag att det gjorde att det hann uppfinna sig en mognad kring materialet som fanns att tillgå så att när Tamra Davis, tjugo år senare, hittade materialet igen kunde hon använde det på rätt sätt.

Den andra aspekten som enligt mig borde vara vägledande är att hon var en privat vän till Basquiat. Och det känns verkligen då dokumentären är gjord med värme. Det finns mörker i filmen men trots det så känns det som att den som har hanterat allt material har gjort det med en delikat, värmande hand och därför blir det på ett värdigt sätt som filmen kommer fram i.

I vanliga fall kan jag känna att det är lite smaklöst att göra dokumentärer om döda människor just eftersom det känns som att man exploaterar något känsligt. Att man lämnar ut någon utan dess godkännande. Att man på sätt och vis skändar personens minne och grav bara för att kunna underhålla människor i 90 min. Vid viss eftertanke kan det rätt snabbt bli ganska vidrigt.

Men i Basquiat känns det inte som det även om det kanske borde kännas så. För mig är det som att vännen Tamra Davis verkligen vill berätta om personen Basquiat. Det känns nästan som att det hade kvittat för henne om filmen hade distruberats eller ej..

Med det sagt ser det ju fortfarande ut som en vanlig dokumentär av den formen. Så kanske inbillar jag mig. Kanske blev jag lite för kär i personen Jean-Michel Basquiat för att kunna se helt klart.

Vad jag däremot kan se klart är att det, trots mina eventuella blindheter, det var en sargad, ung, mörk konstnärssjäl som mötte sitt öde för tidigt. Som har en historia som berör. Som har konst som är fascinerande. Och som trots att han kanske inte officiellt befinner sig i den legendariska Club 27 (för geniala kreativa människor som alla dött under mystiska/tragiska förhållanden vid 27 års ålder) befinner han sig i den klubben hos mig. I mitt sinne.

Jag tror också att det här är en lätt dokumentär att se på för folk som inte är vana vid dokumentärfilm. Så ge er hän. Låt personen Basquiat och hans historia förgylla era liv.




Eli Cisneros Setterwall







Dokuvecka v 1.2

Skrev jag att recension skulle komma på Jean-Michel Basquiat: A radiant child? Man är väl inte sämre än vad man lovar. Så det ska ni få. Fast.. Ni får ändå vänta lite till. Den oscarsnominerade dokumentärfilmen Exit through the gift shop kommer före.

I My Kid Could Paint That skrev jag om hur filmen blev riktigt bra först när man märkte att projektet ändrade form från grundidén och utvecklades till något helt annat. Exit Through The Gift Shop fullständigt pulviserar tanken om att ett filmprojekt inte är utvecklande och töjbar i sin form även när själva utförandet har börjat.

Filmen börjar med att Banksy, filmens regissör och en av världens största gatukonstnärer, berättar om en fransman som ville göra en dokumentär om just honom men misslyckas samtidigt som Banksy fann fransmannen såpass fascinerande att han förvandlade originaldokumentären om street-artens världs till en dokumentär om den här speciella mannen istället.

Thierry Guetta, som sagt fransman, som är fullständigt besatt av att filma. Det spelar ingen roll vad han gör han har alltid en filmkamera med sig som rullar. Ända sedan barnsben har Guetta gått omkring med en filmkamera på sin axel och filmat precis allt han har sett och varit med om. Så en dag när han besöker sin familj i Frankrike upptäcker han att hans egen kusin är en gatukonstnär av stora mått i hemlandet. Han blir intresserad och börjar följa honom när han går ut på gatan i natten för att trycka dit sin konst. Guettas intresse börjar bli en besatthet och till slut är han inte nöjd med att filma sin kusin. Han vill filma fler gatukonstnärer, annan gatukonst. Han vill ha mer.

Och mer får han. När, till slut, Banksy ber honom att färdigställa materialet han har samlat på sig i flera år blir resultatet 90 minuter skränig musikvideotrailer. Otittbart. Banksy tar då saken i egna händer eftersom han ser att det finns mkt bra film, men som har använts på fel sätt. Han ber Guetta att göra sin egen gatukonst medan han själv ska klippa klart filmen.  

Guetta tar Banksys ord på fullaste allvar och börjar lansera de största gatukonstevenemanget som någonsin skådats.

Från att börja med Guetta bakom kameran med Banksy som huvudrollsinnehavare skiftar de båda personerna roller mitt i filmen. Banksy blir regissör och Guetta blir huvudrollsinnehavare.

Efter att filmen kom ut och fick sin Oscarsnominering, har många ifrågasatt filmens autencitet. Finns Guetta på riktigt eller är allt bara ännu ett verk av den, fortfarande, mystiske Banksy?

Oerhört fascinerande resultat om en man vars galenskap knappt går att sätta ord på. Se filmen. Bli fascinerad. Bli konfunderad. Och till slut, njut av härlig gatukonst.





Eli Cisneros Setterwall







RSS 2.0