Who's afraid of Virginia Woolf?(1966)

Tystnad tror jag är det ultimata beviset för att en film har fångat en. Det har nu hänt två gånger i mitt liv när jag sett film med andra att tystnaden tagit över. Vad menar jag med tystnad? Jag menar att tystnaden som en film tvingar sig på sin publik, det är som att filmen inte ber om koncentration utan kräver den. Man kan ju ofta ha en tyst stund när man själv sett en film men den tystnaden är inget i jämförelse med tystnaden som uppstår i en grupp efter en bra film. Första gången var när jag såg Farväl Falkenberg på Umeå filmfestival för många år sen, en fullproppad biosalong satt som förstelnade när sluttexten började rulla. Sen tog det många år innan jag kände av den där tystnaden, kanske jag har känt av den andra gånger men kan inte minnas när. Jag kände iaf av den när jag såg Who's afraid of Virginia Woolf? Vi var ett ganska stort gäng som såg den. Det pratades en del under filmen men ju närmre slutet kom desto mer tystare blev det. Vid den sista scenen så var det knäpptyst. Texten "THE END" dök upp på tv-skärmen och det var fortfarande tyst. Fem sekunders tystnad, det var allt som räckte. Efter dom sekunderna så förstod jag att jag sett en fantastisk film. 

Så vad handlar Who's afraid of Virginia Woolf? om? Det är en historia om ett medelålders par;
Martha(Elizabeth Taylor) och George(Richard Burton). Dom har varit tillsammans länge, kanske längre än de borde varit. Dom är akademiker, Martha är dotter till rektorn och George jobbar på historiska institutionen. Dom har det bra ekonomiskt och dom bor i ett vackert hus i New England. Dom har en son men George vill inte att Martha ska prata om honom när andra är med. När filmen börjar så är Martha och George påväg hem från en fest, Martha har bjudit hem en ung kollega från universitet och dennes fru. George vill inte ha en efterfest. Först så börjar makarna att gnabbas lite, det verkar kärleksfullt. Sen börjar dom bråka, dom sparar inte på krutet. Gästerna anländer, George och Martha avbryter sitt gräl. Dom börjar umgås med gästerna men bråket är fortfarande igång, det växer och blir bara värre. Martha är dominerande, uppmärksamhetskrävande medan George är mer sammanbiten och cynisk. Dom dricker och sen dricker dom lite mer. Bråket blir mer och mer synbart. Bråket blir till en sadistisk lek, en lek där Martha och George tävlar i att såra varandras känslor. Bakom bråket och bakom leken så döljer sig en hemsk sanning.
Det är helt enkelt ett kammardrama. Filmen är baserad på en pjäs av Edward Albee och den är regisserad av Mike Nichols. Nichols jobbade tidigare innan teatern och Who's afraid of Virginia Woolf? är hans första film. Jag kan ibland ha problem med teater som översätts till film, det kan kännas tillgjort och stelt. Nichols är däremot inte så teatral, han siktar på realism och han får troligen hjälp av filmskådisar som Taylor och Burton. Det är galet svårt att göra ett kammardrama visuellt stimulerande men Nichols lyckas faktiskt väldigt bra. Den fotades av Haskell Wexler, som också fotade Matewan(1987). Jag vet faktiskt inte vad jag kan skriva utan att avslöja för mycket. Att se den här filmen är som att dras in i en tornado. Man kastas hit och dit, tillslut når man stormens öga. Man tror att det är lugnt och plötsligt så rycks man tag igen, våldsammare än förr. Who's afraid of Virginia Woolf?
kan beskrivas som en otroligt våldsam film och det finns nästan ingen sekvens av fysiskt våld. Det är nämligen en av de bästa skildringar som jag sett av psykisk misshandel, det gör en otroligt trött och frustrerad men herregud så otroligt värt det är. 

Jag pratade en gång med min filmhistorielärare AP om filmen Eraserhead(1977). Han sa något väldigt smart som jag inte förstod just då. Han sa såhär; "Jag brukar se Eraserhead vart tionde år, det är en fruktansvärd film, som en riktig mardröm men ändå så återvänder jag till den om och om igen". Som sagt så förstod jag inte då vad han menade men efter att ha sett Who's afraid of Virginia Woolf? så kanske jag förstår. Jag kommer inte se den här filmen på ett tag, jag orkar det inte men den har gjort ett så starkt intryck på mig  att jag inte behöver se den på ett tag. Om några år kanske jag återvänder till Martha och George men inte på länge. Nu kanske ni undrar om jag rekommenderar den här filmen. Det gör jag men jag varnar er, var redo när ni spenderar tid med George och Martha. Dom kommer att dra in er i sitt bråk först, sen in deras lek och dom kommer inte släppa taget.


Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=YIcPN7CTCOg



/ Per

Kommentarer
Postat av: Frida B

Kära ussekusse, underbart skrivet!



Den där känslan fick jag i slutet av Crouching tiger hidden dragon. Den känslan är helt euforisk. Beroendeframkallande. Tyvärr sker det inte ofta.

2011-05-04 @ 15:52:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0