Oscar 2010 del 2

Uppföljningen har kommit. Vi kör väl igång direkt.



Bästa icke-engelskspråkiga film

“Biutiful” Mexiko

“Dogtooth” Grekland

“In a Better World” Danmark

“Incendies” Kanada

“Outside the Law (Hors-la-loi)” Algeriet

 


Biutiful

Mitt tips: Biutiful Varför? Inte mycket mer än magkänsla samt ren okunnighet kring de andra filmerna.

 

Bubblare: In a better world eller Hämden som den heter här i våra trakter. Mest för att Persbrandt är med och att man gynnar svenskar framgång.

 

Bästa foto

“Black Swan” Matthew Libatique

“Inception” Wally Pfister

“The King's Speech” Danny Cohen

“The Social Network” Jeff Cronenweth

“True Grit” Roger Deakins

 



True Grit

Mitt tips: True Grit. Varför? Bröderna Coens filmer har aldrig varit annat än toksnygga dessutom är det svårt att misslyckas med fotot i western rullar om det är en bra produktion.

 

Bubblare: Black Swan?


Bästa originalmanus

“Another Year” av Mike Leigh

“The Fighter” av Scott Silver och Paul Tamasy & Eric Johnson, historia av Keith Dorrington & Paul Tamasy & Eric Johnson

“Inception” av Christopher Nolan

“The Kids Are All Right” av Lisa Cholodenko & Stuart Blumberg

“The King's Speech” av David Seidler

 



The King's Speech


Mitt tips: The King's Speech. Varför? Hollywood älskar sådana här framgångssagor. Det stod mellan The King's Speech eller The Fighter.

 

Bubblare: Ja, The Fighter dårå.

 

 

Bästa manus på annan förlaga

“127 Hours” av Danny Boyle & Simon Beaufoy

“The Social Network” av Aaron Sorkin

“Toy Story 3” av Michael Arndt; Historia av John Lasseter, Andrew Stanton och Lee Unkrich

“True Grit” av Joel Coen & Ethan Coen

“Winter's Bone” av Debra Granik & Anne Rosellini

 

 

Social Network


Mitt tips: Bilden kan bedra lite, men hur kul är det att ha bilder från samma film två gånger i samma inlägg? Min vinnare är True Grit. Hoppas juryn för en gångs skull väljer en hämdhistoria.

 

Bubblare: Det är här bilden kommer in. The Social Network.

 

 

Bästa regi

“Black Swan” Darren Aronofsky

“The Fighter” David O. Russell

“The King's Speech” Tom Hooper

“The Social Network” David Fincher

“True Grit” Joel Coen och Ethan Coen





Mitt tips: Darren Aronofsky, David Fincher, David O. Russell, Bröderna Coen. Vem som helst kan vinna. Kan inte utse vinnaren då jag bara sett en av de fyra filmerna. Lite fegt, ja. Men så får det vara. Stor chans att bästa regi och bästa film går till samma.


Bästa film

“Black Swan”

“The Fighter”

“Inception”

“The Kids Are All Right”

“The King's Speech”

“127 Hours”

“The Social Network”

“Toy Story 3”

“True Grit”

“Winter's Bone"

 

 

 

Mitt tips: Slår till med The Fighter. En framgångssaga som brukar passa juryn och framförallt Hollywood i smaken.

 

Bubblare: Black Swan. Det är den jag hoppas på. Paranoiathriller. Darren Oronofsky. Vincent Cassel. Natalie Portman. Mila Kunis. U gotta Love it.

 


Resten av priserna orkar jag inte gå igenom så grundligt.

Inception går lottlös från de tunga priserna men plockar antagligen ljudmix, bästa ljud och visuella effekter. Kanske även bästa musik. Hans Zimmer är aktad därborta.

 

*Om The Wolfman vinner bästa make-up spårar jag på riktigt. allt med den filmen var skrattretande dåligt.


*Bästa kostym till antingen True Grit eller The King's Speech. De båda filmerna tävlar antagligen mot varandra om att bli kvällens stora vinnare för övrigt.



Eli Cisneros Setterwall

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0