Tanke om två bra filmer

Okej, såhär ligger det till.
Snart ska jag komma med min Oscars-tippning(Eli kommer få så jävla mycket smisk och ja, det är en tävling). Har inte sett alla filmer än, bara dem mer obskyra kategorierna återstår. Det är jävligt svårt att få tag på alla bästa utländska och bästa dokumentär films nomineringar. Fuck! Jag vill verkligen se Charles Fergusons Inside Job(http://www.imdb.com/title/tt1645089/). Han gjorde ett fantastiskt jobb med No End in Sight(http://www.imdb.com/title/tt0912593/), där han skildrade Irak-krigets början med skrämmande bra klarsynthet och analys.
Men det den här artikeln handlar inte om bra politiska dokumentärer, inte heller mina tippningar. Nej, det handlar om ett tema i två av årets Oscars  nominerade som jag tycker är intressant.
Det hela började när jag läste Helena Lindblads intervju (http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/rolig-och-rorande-vasternsaga) med bröderna Coen om deras nya film
True Grit (http://www.imdb.com/title/tt1403865/), där skriver hon såhär:
"Båda bröderna, som sitter glada, avspända och jeansklädda på ett lyxhotell i Berlin, är rörande eniga om att det var den kvinnliga berättarsperspektivet, eller snarare barnperspektivet, som intresserade dem när de startade filmarbetet"
Titta noga på meningen som nämner ett kvinnoperspektiv och senare ändras till ett barnperspektiv. När jag läste intervjun så ville jag dra slutsatsen att Lindblad satte filmen i ett feministiskt perspektiv även om Coen bröderna inte höll med. Jag tänkte att hon som person ville att det skulle vara ett kvinnoperspektiv. Varför nämner hon det när hon ändå ändrar sig senare. Det förvirrade mig. Så kvällen därpå när jag såg True Grit var jag peppad på motbevisa Lindblad. Man behövde inte nämna kvinnoperspektivet, Coenbröderna är inte politiska i sitt filmskapande, snarare filosofiska på ett ganska lekfullt sätt. Men så blev det inte. För när jag sett klart den så tänkte jag bara.
Den här filmen är typ Winters Bone (http://www.imdb.com/title/tt1399683/), fast i västern.
True Grit handlar om viljestarka fjortonåringen Mattie Ross som söker efter sin fars mördare. Hon måste ta hjälp ifrån den alkoholiserade polismannen Rooster Cogburn. Mattie, en ung kvinna, måste överleva i männens karga värld som är fylld av våld och död.
Winters bone handlar om viljestarka sjuttonåringen Ree Dolly som måste finna sin far, död eller levande om hon vill ha kvar sitt hem. Hon måste ta hjälp av hennes alkoholiserade farbror Teardrop för att finna honom. Ree, en ung kvinna, måste överleva i männens karga värld som är fylld av våld och död.
Så, ung kvinna måste möta patriarkatets karga verklighet. '
- Mattie går in med en ganska naiv inställning, hon tror på rättvisa och "the fair fight", hon möter en värld där gränsen mellan gott och ont är väldigt tunn.
- Ree är inte lika naiv men hon tror att hennes farfar släktens ledare ska ha sympati för hennes situation och hjälpa henne. Hon har fel och får sona för det.
Roger Ebert skrev väldigt bra om den trasiga värld som Ree lever i.
"The cliche would be that they suspect outsiders. These characters suspect insiders, even family members"

Så två Oscars nominerade om patriakatet, trasiga patriakat dessutom. Hollywood är fegt men dessa två filmer visar att man kanske kan börja diskutera ett slags patriakat även i Hollywood mainstream filmer. Så när jag nu läser Helena Lindblads ord så känns dem inte främmande. Kanske hon också ser trenden. Dessa två filmer som enligt mig är dem bästa amerikanska filmer som tävlar i år på Oscarsgalan. Speciellt Winters Bone. Om dem vinner kan nog vänta oss fler såna här filmer, jag hoppas men vad jag tror är en annan sak.
Nu tillbaka till letandet efter Incendies (http://www.imdb.com/title/tt1255953/)
/ Per

Kommentarer
Postat av: Robin

Ah bra skrivet och håller med. Jag personligen gillade mer Winters bone också.

2011-02-19 @ 18:12:30
Postat av: Anna T

Bra skrivet! Jag vill också vara med i tävlingen. Måste se kings speech och göra en slutgiltig tippning!

2011-02-20 @ 12:22:50
URL: http://annatjernstroms.blogg.se/
Postat av: eliguy

Jag hade ju visserligen bara sett The Social Network när jag gjorde mina tippningar. Tippningen är högst baserad på....ingenting. Så om ni vill ha en tävling så ska det vara en tävling på lika villkor och med det så kräver jag att få göra om tippningarna efter att ha sett resten a filmerna. Nu har jag sett 127 hours men jag har alla andra at my disposal så om ni vill ha en tävling som är på riktigt. Let me know, maddafakkahs!

2011-02-20 @ 23:38:29
Postat av: eliguy

Per. Jag har även Inside Job i närheten....

2011-02-20 @ 23:39:33
Postat av: Per

Jag har just börjat se på inside job. Det är lugnt, gör om din tippning.



Jag föreslår att vi tippar efter hjärtat"alltså dem filmer som vi anser bör vinna" istället för dem filmer som troligtvis kommer vinna, what say you?

2011-02-21 @ 00:08:15
Postat av: eliguy

I say lez do it

2011-02-23 @ 01:40:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0