Oscargalan 2011 del 3

För några veckor sedan tippade jag vinnarna i Oscarsgalan. Den tippningen var baserad på aningar, logik från tidigare galor samt gissningar. Då hade jag bara lyckats se tre filmer som är nominerade i olika priser. InceptionThe Social Network och The Wolfman.

Idag har ag lyckats se alla filmer som har nomineringar i större priser med undantag för The Rabbit Hole och icke engelskpråkiga filmer. Så här kommer en ny lista. Inte lika ambitiös, inte lika lång, inte lika logisk, inte alla nomineringar. Men däremot en lista på mina personliga önskevinnare i de tyngsta priserna.

Bästa manliga huvudroll:
* Colin Firth
- Han äger filmen.

Bästa manliga biroll:
* Christian Bale
- Han äger filmen.

Bästa kvinnliga huvudroll:
* Jennifer Lawrence
- Visst hon är bara 17 år och man kanske kan tro att en 23 årig aspirerande skådespelare borde tycka att det är principiellt fel att en 17 åring ska vinna Oscar i sin första stora roll. Men saken är den att hon gör en så jävla levande människa av sin roll. Blev brutalt imponerad. Portman spelar lite för sentimentalt.

Bästa kvinnliga biroll:
* Amy Adams.
- Mest för att jag föredrog hennes karaktär framför Melissa Leos. Är jag en lättlurad sucker för det? Jo. Men det är helt okej.
Bästa film:

*Black Swan
- Kommentär överflödig. <3

Bästa regissör:
*Debna Granik
- Nej, hon är inte nominerad jag vet. Men hon borde vara det. Och hon borde ha vunnit den nomineringen.
Bästa originalmanus:

*Inception
- The Kids Are Alright hade ett lite för ostigt slut annars hade den legat högt upp på listan.
Bästa manus på annan förlaga:

* Winters Bone
- Karaktärerna. Miljön. Den undertryckta spänningen.


Ska bli spännande nu att se vilken tippning som plockar flest poäng.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0