The Last Airbender (2010)

Innan jag börjar raljera över den här filmen vill jag bara klargöra en sak. Jag är inte med i hatkampanjen mot M. Night Shyamalan. Så dort han gör en ny film så blir den bespottad oavsett vad. Jag kan inte riktigt först varför. Kan någon snälla förklara det för mig? Jag tyckte Lady In The Water var en rätt soft saga. The Happening helt okej. Så okej att jag åtminstone har sett den två gånger och The Village var riktigt bra. Den hade bara blivit lanserad på fel sätt. Det var ingen skräckfilm som trailen och förhandssnacket antydde. Så jag gillar Shyamalan i grunden.

Med den här filmen är jag dock beredd att hålla med hatarna. Det här är uselt. Jag vet att man inte ska ställa alltför höga krav på en äventyrs film som är riktade till barn. Men jag vet att man kan kräva mer än att få se ett par 12 åringar göra någon form av tai-chi rörelser till musik och specialeffekter i nästan två timmar. Lägg till att han har castat jordens mest irriterande tjej i huvudrollen och att "skådespelaren" som har den viktigaste rollen bara kan göra två ansiktsuttryck. Normal face och sad face.

Man undrar ju var regin har befunnit sig under den här inspelningen när en sådan som Dev Patel, som var på riktigt i Slumdog Millionaire, verkar ha tappat all form av gestaltningsförmåga.

Dialogen är hemsk.

Det här är en film som saknar charm, duglig berättarteknik eller (vad det verkar) någon som helst tanke bakom. Man bemödar sig inte ens att berätta färdigt historien utan lutar sig tillbaka mot en högst eventuell uppföljare.

Betyget ökar ett snäpp enbart för att jag kan relatera till tioåringen i mig som skriker och gormar att "det här var hur häftigt som helst, jag vill vara den dära avatar eller vad han nu hette"

Fast egentligen är allt bara blä.



Regissör: M. Night Shyamalan
Skådespelare: Dev Patel, Jackson Rathbone, Cliff Curtis, Shaun Toub
Land/år: USA/2010

Liknande filmer:
Dragonball Evolution (James Wong)
Percy Jackson & the Olympians: Lightning Thief (Chris Columbus)
The Forbidden Kingdom (Rob Minkoff)

Trailer:http://www.youtube.com/watch?v=-egQ79OrYCs&feature=channel


Skriven av: Eli Cisneros Setterwall



Kommentarer
Postat av: simone

Den här gillade jag, såg iofs bara halva inatt för jag somnade (dock av trötthet, inte tristess) haha :)

2010-10-28 @ 23:13:36
URL: http://fattybom.se
Postat av: eliguy

Om du gillade den här se då någon av dom andra tre filmer som jag skrev upp som liknande filmer. Alla är bättre än The Last Airbender.

2010-10-30 @ 00:26:32
Postat av: Per

Den var så hemsk. Min hjärna var i koma efter jag såg den. Jag har nu återupplivat min hjärna genom att ha sett första Gudfadern filmen.

2010-11-01 @ 01:32:46
Postat av: Robin

!We could be friends!

2010-11-01 @ 09:52:06
URL: http://kinoenlightenment.blogg.se/
Postat av: Anna T

OMG Eli, Percy Jackson är ju typ den sämsta filmen som gjort. En skam mot grekisk mytologi och fantasyfilm överhuvudtaget enligt mig. Detta var en trea enligt mig, dock en väldigt svag sådan. Detta är dock grundat på min ''acceptans'' mot att detta som sagt är en barn film och det är soklart att dennes enda anledning är att vara episk. Förstår fortfarande varför filmindustrin inte bara slutar göra live-action film av animé serier, det blir bara sjukt dåligt. Detta var ett projekt som det syns väldigt mycket att Shyamalan inte kunde hantera. Det var alldeles för stort för honom, då menar jag hela storyn, pengarna, statister och effekter. Jag hittar inte honom någonstans i denna film. Det bästa i filmen tyckte jag var James Newton Howard, han räddade denna film enligt mig och gjorde den helt ok. Sen tyckte jag, som gillar episka grejer, att vissa av fighting bilderna på slutet av grymma.

Helt ok enligt mig, men för att vara Shyamalan var det skit dåligt..

2010-11-01 @ 11:45:34
URL: http://annatjernstroms.blogg.se/
Postat av: eliguy

Jo det finns en anledning till att jag istället för att skriva Se även så skrev jag Liknande filmer. Jag har aldrig skrivit att jag tycker Percy Jackson är bra. Men skådisarna i den filmen kan iaf leverera en replik utan att totalhavera samtidigt. Därför tycker jag den blir bättre än Airbender.

2010-11-02 @ 10:47:37
Postat av: eliguy

Håller för övrigt med om att man inte kan se Shyamalan någonstans i den här filmen.

2010-11-02 @ 10:48:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0