Stockholm Filmfestival 2010 pt 2

The Town (2010)

När jag fick höra att Ben Afflecks nya rulle The Town skulle visas på festivalen såg jag det som ett ypperligt tillfälle att se en av årets mest hypade filmer innan biopremiären skulle nå Sverige. Det var uppenbarligen fler som tänkte som jag då The Town var filmen som drog mest publik genom hela filmfestivalen. 

Efter den briljanta Gone Baby Gone har Ben Affleck återupprättat sin karriär som var på väg att helt rinna ut i sanden. När han först intog registolen trodde nog de flesta (däribland jag) att man skulle få en film man kunde skratta ut. När det sedan kom fram att han skulle filmatisera en bok skriven av Dennis Lehane, samma kille som stått för boken som senare blev mästerverket Mystic River, började man ana att det kanske inte skulle bli helt pjåkigt ändå. Trots det väntade jag tills lång tid efter att filmen hade kommit ut på dvd innan jag såg den. Jag ville att den skulle bli lite bortglömd i min hjärna så jag kunde titta på den utan förutfattade meningar. Idag är jag jäkligt glad över att jag gjorde det för satan vad jag tyckte att den var bra. Ben Affleck hade bevisat att manuset som han skrev till Good Will Hunting tillsammans med Matt Damon inte bara var en one hit wonder. Ben Affleck kan faktiskt sin film.

The Town är inte baserad från en Dennis Lehane bok men däremot utspelar den sig i samma område som hans böcker. I de tuffare irländska delarna av Boston där krimialiteten och arbetslösheten är så hög som den kan bli. Det var därför inte så svårtippat att gissa att filmen skulle handla om ett par män som hamnat lite på sniskan av samhället. Ben Affleck spelar huvudkaraktären Doug MacRay som är ledare för ett bankrånargäng. I filmens inledningsrån tar gänget en kvinnlig gisslan som man sedan släpper när man har kommit utom räckhåll för polisen. Men när man upptäcker att kvinnan kommer från samma stadsdelar som dom själva behöver dom ta reda på ifall hon skulle känna igen dom ifall hon skulle träffa dom. Därför börjar Doug umgås med henne. Givetvis faller dom för varandra. Samtidigt planeras och utförs det fler bankrån från gänget och dom blir hetare och hetare hos polisen.

Trots att filmens grundhistoria är ganska basic så har man lyckats lägga in element som döljer det hyfsat väl. Man har miljön, där det bevisligen har funkat tidigare i film (Mystic River, The Departed, Gone Baby Gone), man har karaktärerna och man har samlat ihop en bra ensemble i rollerna. Speciellt Slaine, Chris Cooper och den alltid lika underbara Pete Postlehwaite.

Svagheten med filmen är att Ben Affleck har tagit på sig för mycket arbete. Han regisserar, han har varit med och skrivit manus och han spelar själv huvudrollen. I Gone Baby Gone överlät han skådespelandet till andra. Det borde han gjort här också. Skådespeleriet från hans sida blir lite vilset och det känns...ofullkomligt. Antagligen beror det på att han har så mycket annat ansvar i den här filmen att han själv inte kunde se var felet låg. Tyvärr straffs filmen hårt pga av detta eftersom Afflecks karaktär är med i princip varenda scen. Det är en stark bidragande orsak till att betyget inte blir högre.

Man märker däremot att om Ben Affleck spelar sina kort rätt kan han bli en riktigt riktigt stor regissör/manusförfattare. Han borde ägna sig åt det på heltid istället för skådespeleri. Faktiskt.



Regissör: Ben Affleck
Skådespelare: Ben Affleck, Jeremy Renner, Pete Postlehwaite, Rebecca Hall, Jon Hamm, Chris Cooper
Manus: Ben Affleck, Peter Craig
Land/År: USA/2010

Se även:
The Heat (Mighael Mann)
Mystic River (Clint Eastwood)
The Departed (Martin Scorsese)

Trailer:http://www.youtube.com/watch?v=bWxEKnf3Krk


Skriven av: Eli Cisneros Setterwall













Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0