Of course not. It is all a matter of taste, isn't it?

Är inne i en period då jag ser mycket historiska filmer. Helst ska de ju ha en verklig anknytning till tiden de utspela sig, men jag går också på underhållning mycket, då att de ska ha en schysst dramaturgi och vara välskrivna. Bra integration mellan karaktärerna och spännande helt enkelt. Ser förövrigt på Spartacus: Gods Of The Arena som har börjat släppas nu en gång i veckan.
Det är som en fristående prolog till Spartacus: Blood and Sand, som kom för ett smärre tag sen. Dock så blev uppföljaren till säsong 1 ett problem då huvudpersonen Andy Whitfield insjuknat i Non-Hodgkins Lymfom, en form av cancer som främst slår till mot lymfkörtlarna, men sen lät sprider sig över hela kroppen. Andy frisk förklarades däremot snabbt ifrån cancern, men när inspelningen precis skulle börja så fick han ett återfall.
Men Spartacus är inte den bästa serien (se: The Wire) men jag finner ett underhållningsvärde i våld, blod och politik. Serien är relativt välskriven måste också tilläggas. Men USA har ju visat det i och med flera serien de senaste åren. 
Men hur som haver så måste jag erkänna att jag är svag för romarriket, den mörka medeltiden i europa, men även andra platser.
De här inlägget leder till att jag ska tipsa om lite kommande filmer som jag helt klart ska se. Så ni som inte gillar den här typen av filmer, ignorera fortsättningen.

Först ut:

BLACK DEATH



Sean Bean samlar ihop ett gäng för att undersöka en by där det sägs att de döda har börjat leva igen. Mitt under brinnande diggerdöden.
(Boromirs side quest)

THE EAGLE



År 140, 2o år efter försvinnandet av en hel legion av romerska soldater i Skottland så kommer Marcus Aquila till England för att ta reda på sanningen och återupprätta sin faders (ledaren för legionen) stolthet.
Regisserad av Kevin Macdonald killen bakom de två filmerna, The King of Scotland (2006) och Touching The Void (2003) som jag av hela mitt hjärta rekommenderar.
Se Även:

Hero (Zhang Yimou)
Parfymen (Tom Tykwer)
De Sju Samurajerna (Akira Korusawa)
Gladiator (Ridely Scott)
De Sjunde Inseglet (Ingmar Bergman)
Mongol (Sergej Bodrov)
Spartacus (Tv-serie och Stanley Kubricks film)

Robin Kelloniemi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0