The tip

Okej, this is how it goes. Här kommer min oscarstippning. Jag vill säga att jag tippar efter dem jag hoppas vinner, inte dem som kommer vinna. OM ni vill veta vilka som troligen kommer vinna så kolla in Roger Eberts tippning, han har typ alltid rätt. 

http://rogerebert.suntimes.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20110210/OSCARS/110219999

Förord. 
Oscarsgalan är bra. Egentligen så är många filmgalor och festivaler bra men Oscarsgalan har en bra funktion i mitt liv och det är att det summerar ett år av film ganska bra. Det finns dom riktigt starka åren: 2007(No country for old men, There will be blood, Michael Clayton och Juno) 2005 (Capote, Brockeback Mountain och Crash). Sen finns det dom svagare åren, förra året var ett svagt år. Avatar och Hurt Locker var båda två bra filmer men inte fantastiska filmer. Nåja nåja, det här året är jag positiv, har många favoriter. Kommer skriva lite om kategorierna i sig. 

Here we go!

BÄSTA FILM
Det här året kör dom med tio tävlande. Det var inget klart val för mig, många av filmerna var väldigt bra, många hade väldigt intressanta historier, karaktärer och ämnen. The Kids are Alright, The Fighter, Inception och Toy Story 3 platsar inte i den här kategorin. Ja, Toy Story 3 är en fantastisk film men Pixar borde hålla sig till att alltid vinna bästa animerade. The Kids are Alright är helt enkelt inte nog bra, den innehåller bra skådespeleri och ett solidt manus men den saknar gnistan. Inception är också en bra film men den är som en berg och dalbana på syra, jag gillade den verkligen men nu när jag tänker efter har jag ingen lust att se om den. The Fighter förlorar pga Mark Wahlberg, jag gillar Mark men han får sin röv smiskad av Christian Bale i skådespeleri och det är inte bra när en biroll är mycket bättre än huvudrollen. Så vem borde vinna då?


Winters Bone

Ja, jag är helt förtjust i filmen. Redan skrivit en artikel om den på den här bloggen. Jag kan inte uttrycka hur mycket jag gillar den. Såg om den för två dagar sedan. Den höll så jävla bra. 

Bubblarna
Black Swan - Jag har sagt det förr, det känns som en blandning mellan Bergman och Polanski. Bergmans kvinnoroller á la Viskningar och Rop och Polanskis Repulsion. Lite väl förutsägbar ibland men absolut sevärd. 

True Grit - Jag älskar Coen bröderna, mer om detta senare. 

The Social Network - Kommer vinna andra priser, ta det lugnt. 

The kings speech - Otroligt hantverke men kan vi snälla lägga av med den brittiska kungafamiljen, The Queen var bättre. 

Bästa skådespelare

Det här årets tävlande är en bra skara, ingen är oförtjänt. Eller ja, jag har inte sett Bardem i biutiful men jag litar på hans talang. Vem vinner då? Jo...

Colin Firth
Jag har länge gillat Colin, är ett stort fan av Stolthet och Fördom, Mr fuckin Darcy liksom. Han var född till den här rollen. 

En kort sak om James Franco. Jag har märkt att många tippar honom. Ja, jag tycker också att han är suverän i 127 Hours men jag vill mer se det som en början på hans karriär. Han har just börjat återhämta sig från *shudder* Spindel Mannen 3 *shudder*. Ge han några år så kommer han med ännu bättre film, 127 är starskottet för hans riktiga karriär som börjar.... NU!

Bästa skådespelarinna

Här har jag faktiskt misslyckats, jag har sett Winters Bone, Black Swan och The Kids are Alright men inte Rabbit Hole eller Blue Valentine. Vem borde vinna det här då?

Jennifer Lawrence såklart. Gud så bra hon är. 

Natalie Portman är den självklara bubblaren men ärligt talat så köper jag inte hela hennes rolltolkning. Den är ibland så förutsägbar och något platt. Jag och Vincent Cassels roll tycker likadant om henne, thats for sure. 

Bästa manliga biroll

Jag ska bara säga det rakt på sak: Christian Bale borde verkligen vinna. Det är äckligt så trovärdig han är The Fighter hänger verkligen på honom. Han är tragisk, samtidigt ganska rolig och det blir smärtsamt när man förstår att man själv som åskådare skrattat åt hans missbruk. 

Bästa kvinnliga biroll

Hailee Steinfield, vad kan jag säga. Jag anser att det borde  bli flickornas oscarsgala. 

Bästa Regi

Bästa regi är svår. Riktigt svår. Fan va svår. Coen bröderna är ju enligt mig dem bästa regissörerna av dem tävlande... David Fincher är en sån jäkla bra hantverkare och Hooper verkar kunna det här med sentimentalitet. Fuck it, Coen bröderna har redan en oscar så jag tycker att....

David Fincher borde vinna. Som sagt, sjukt bra hantverkare. Han är ju ingen manusförfattare men va fan liksom. Om man ska beskriva thrillers från 2000-talet så ska man se David Finchers verk, så bra är han. 

Writing (Adapted Screenplay)

Winters Bone, kom igen liksom. Den utforskar en värld som man sällan skådat, allt är på riktigt. Fan va bra den är. 

Sorkin är begåvad men ibland känns det som att alla karaktärer är Aaron Sorkin miniatyrer. 

Writing (Original Screenplay)

Inception borde vinna. Jag skulle verkligen vilja se processen som han gick igenom när han skrev filmen. 

Animated Feature Film

Men hallå. Är det svårt eller? Nej, Toy Story 3. Känns konstigt att man ska ge priser till uppföljare men fan pixar, ni äger verkligen den här priskategorin. 

Bästa Foto:

Svår. Jag gillade verkligen True Grit, och Deakins foto pris är long overdue men... 

Jeff Cronenweth för the Social Network var skarpare i år. Det är fan svårt att hålla fotot intressant i en film som är nästan hela tiden inomhus och med få vybilder. Bra jobbat. 

Bästa dokumentär

Årets bästa filmer var dokumentärer. Ärligt talat så var dem fantastiska. Inside Job har jag tjatat om en hel del, den var värd den långa väntan. Exit through the gift shop var som förväntat originell och fantastisk. GasLand var skrämmande så in i helvete och Restrepo var gripande. Svårt, svårt svårt. Ska man välja en film för budskapet liksom, för i sådana fall så vinner antingen GasLand eller Inside Job. 

Men nej. Exit through the Gift shop bör vinna. Den är inte lika politisk som Inside eller Gasland men den är en fantastisk dokumentär. Helt underbar, rolig, intressant och på samma gång lite allvarlig. 

Bästa utlänska film:

Jag har bara hunnit sett två och jag kan göra den här slutsatsen. Dogtooth är för provocerande för att vinna och Outside the Law bör helt enkelt inte vinna. Jag hoppas på Haevnen, jag gillar Bier som fan. Jag vill faktiskt inte skriva vilken jag tippar. Det är ändå lite roligt för jag tycker att dem bästa filmerna på hela galan brukar vara i den här kategorin. Kolla bara på förra året; Det vita bandet, Profeten och Hemligheten i deras ögon. Fantastiska filmer. 

Bästa klippning:

127 hours. Effektiv klippning var det som var pricken över i:et på den här filmen. Den kunde inte överleva utan väldigt kreativ klippning. Många har nämnt Social Network men den är bara bra på övergångar och tidsförflyttningar men den är inte lika innovativ som 127. 

Bästa musik:

Trent Reznor och Atticus Ross. Har länge uppskattat Trentan och den här filmen visar vad elektronisk musik kan tillföra. 

Har inte tid med fler. Nu börjar det.

Kommentarer
Postat av: Anna

Yay for Bier!

2011-03-01 @ 17:10:24
URL: http://5plitreel.wordpress.com
Postat av: Per

Jo, det var som det enda oväntade priset. Eller ja, Inception vann ju faktiskt foto där många tippat True Grit och Deakins.

2011-03-03 @ 00:07:35
URL: http://kinoenlightenment.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0