Stockholm Filmfestival 2010 pt 1

Mellan den 19-29 November har det varit filmfestival i Stockholm. Som den trogna filmälskaren jag är har jag kollat på ett par filmer ur festivalen. Tänkte att jag ska sammanfatta filmerna i en liten miniserie här i bloggen. Första delen kommer här.



Outrage (2010)

Den ökände Takeshi Kitanos senaste film om gangstervärlden i Japan. Ganska simpel handling som går ut på att rivaliserande underklaner i Yakuzan fightas med varandra.

Det här var den första filmen jag såg under festivalen och jag såg den i en fullsatt liten salong utan luftkonditionering. En timme in i filmen blev luften där inne så knapp att det nästan kändes som att man satt i en gaskammare. Föga förvånande lyckades jag somna precis under det partiet då filmens knutar ska börja närma sig sin upplösning. Allt pga den dåliga luften. Jag blev less, arg och besviken när jag vaknade upp tjugo minuter senare och inte riktigt fattade vad som hände.

Filmen innehåller en del prat. En del skrikande japaner(vilket alltid är roligt). En del våldsamma och småobehagliga scener där man bland annat skär av sig fingrar och skit.

Tack vare den dåliga luften och den ofrivilliga tuppluren jag fick kan jag inte ge högre betyg än



Hade antagligen blivit ett snäpp högre om jag fått se hela filmen i vaket tillstånd.



Pete Smalls Is Dead (2010)

En underlig film med dvärgen Peter Dinklage i huvudrollen. När den kände filmregissören Pete Smalls dör åker hans gamla vän KC till Hollywood för att vara med på begravning. Fär får han veta att Pete Smalls hade dött under arbetet med en film som han själv skrivit manus till en gång i tiden. Det är något som inte stämmer så KC och en gemensam vän till den avlidne börjar nysta i vad som kommer bli ett mkt märkligt mysterium.

Flera väldigt roliga scener och roliga karaktärer i en underlig blandning av väldigt hafsigt gjorda scener och karaktärer. I slutsekvensen flippar filmen ur totalt och även om man hade listat ut twisten är man ändå inte riktigt med i vad som händer.

Steve Buscemi, i usel peruk, spelar en skön skum prick. Peter Dinklage är härligt oförstående. Tim Roth är dock en besvikelse. I slutändan så är det en ganska så skön flippad skitfilm som är helt klart värd sin titt oavsett betyg.





Legacy (2010)

Idris Elba, som spelar huvudrollen, har blivit lite av en personlig favorit hos mig efter hans roll i tvserien The Wire. Här spelar han en f.d. Black Op soldat. Dvs såna soldater som går in i länder och gör hemliga uppdrag och om dom blir fångatagna eller dödade så låtsas regeringen om att dom inte finns.
Här hyr hans karaktär ett rum i Brooklyn där han gömmer sig efter ett misslyckat uppdrag. Hela filmen utspelas i princip i det här rummet. Filmen andas paranoia, hämd och schizofreni.

Eftersom jag gillar Idris Elba så tycker jag att han gör ett utmärkt jobb. Sedan har man castat Eamonn Walker (Kareem Said i Oz) helt perfekt som brodern till soldaten som sitter i senaten.

Svettigt, instängt och spännande!



Eli Cisneros Setterwall

Kommentarer
Postat av: Robin

Idris Elba ska ju också spela nån i filmen THOR har jag för mig, tror att det var Per som nämde det första gången.

2010-12-04 @ 22:32:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0